Blodsocker

Är nu nere i Ruhpoldig för säsongens sista barmarksläger. Idag har vi haft vilodag och kommit knappt halvvägs genom detta läger. 5 träningsdar gjorda. 6 dagar återstår. Ett långt läger denna gång. 

Allt är väl ungefär som vanligt, träningen rullar på, och vi äter tränar och sover. Ungefär som vanligt med andra ord.  

Lite speciellt för mig detta läger är att jag just nu har en blodsockermätare för att kunna följa blodsocketkurvan under dygnet via en app i telefonen. Några saker jag hittils lagt märke till är 

1 Det är väldigt lätt att springa ifrån telefonen och lämna den lite varstans. Mätaren (som sitter på magen) är kopplad till telefonen och ska därför ha den i närheten.

2 Batteritiden slukas verkligen upp!  

3 Det är omöjligt att missa om värdena sjunker lågt. Hade ett pass där jag gick under 3,1 mmol som är den inställning där det börjar varna för akut lågt. Den varnar högljutt, och var 5e minut. Detta under ett knappa 3h rullskidpass. 

4 det är extremt svårt att få upp värdet (och därmed tyst på appen) under pågående pass. Fick i mig 175 g kolhydrater i form av gel, sportdryck och banan (lika mycket som drygt 11,5 dl kokt pasta innehåller) och ändå låg jag lågt, hela passet. Måttligt road av ett alarm som ringde, var 5e minut, i 160-170minuter..✌3🙄

Även om det inte är jättekul att låta som en backande hjullastare 🚨 så är det intressant att se vad som händer och hur det går att förbättra kost och timeing för bättre förutsättningar till bra träning. 

i morgon väntar intervaller. 

/Linn